1. Etapele realizarii unui goblen

(28.04.2015)

Preambul

Am citit pe Facebook de curand o remarca, pe care am considerat-o atat adevarata cat si un pic dezamagitoare (pentru realizatorii de goblenuri care doresc sa-si vanda lucrarile), relativ la faptul ca in prezent valoarea unui tablou pictat al unui pictor contemporan este comparabila cu costul materialelor pentru realizarea unui goblen!

Daca s-ar lua in considerare si munca pentru coaserea unui goblen prelucrat dupa un tablou, valoarea acestuia ar fi foarte mare si deci practic inaccesibila.

O alta intrebare (fara raspuns!) aparuta tot pe facebook a fost accea referitoare la daca si cate goblenuri s-au vandut la Targul “Antique Market” din luna martie ac (la care am si participat).

Aceste preocupari cat si altele, personale, in acest sens, m-au facut sa dedic o parte din timpul destul de limitat pe care, ca oricine il dedica altor preocupari (scris, in cazul de fata, loc de cusut!) pentru a-mi exprima parerile mele referitoare la “fenomenul goblen” actual.

Realizare goblen

Din punctul meu de vedere sunt trei etape pentru realizarea unui goblen:
1. coasere cu finalizare GOBLEN
2. prelucrare imagine cu finalizare DIAGRAME GOBLEN
3. realizare imagine cu finalizare O IMAGINE ARTISTICA
Cele trei etape sunt legate intre ele in ordinea 3-2-1, etapa 3, strict pentru dedicatie goblen, exista foarte discret.

Dupa anii 2000 cand au aparut sisteme da calcul performante si softuri dedicate prelucrarilor imaginilor in diagrame digitale pentru goblenuri.
In prezent accesul la astfel de sisteme (calculatoare si softuri specializate pentru realizarea de diagrame pentru goblenuri) este destul de facil (desi necesita destule cunostinte “de specialitate”) si pentru ca oferta de imagini artistice pe internet este coplesitoare, ne confruntam cu o “invazie” de imagini prelucrate unele mai frumoase decat altele, cu culori de ate la alegere ( dmc, anchor,..), la care toata lumea ofteaza, se extaziaza, dar timpul de lucru este de peste 6 luni de lucru continuu!. Si problema este ca: daca le cosi pentru tine personal este “ok” orice efort, dar daca ai dori sa le cosi pentru interese materiale problema se schimba.

Este evident ca toata lumea care are tangenta cu domeniul goblen este interesata de valoarea unei creatii de tip “goblen”.
Nu-mi propun sa-mi spun parerea despre acest subiect, ci voi lansa numai o intrebare care poate pune pe ganduri pe cei interesati:

Avand cate o imagine artistica de la pictori cunoscuti : Rembrandt, Afremov, Aman, Klimt prelucrate si cusute de aceiasi persoana, in acelasi numar de culori si acelasi tip de ate, care goblen este mai valoros?

Consider ca pentru un realizator de goblen, care doreste o “creatie artistica” , este important ca acesta sa treaca la etapa 2, pentru a-si realize obiective personale lipsite de constrangeri de toate felurile (de selectie a imaginii artistice, a tipurilor si numarului de ate, de dimensiunile finale ale lucrarii deci a timpului si cel mai important lucru: de anticipare a felului cum va arata lucrarea, a costurilor si a satisfactiei personale )

Etapa a 3-a eu o numesc “goblen dupa Eminescu”, pentru ca porneste nu de la o imagine concreta (tablou, fotografie etc.), ci de la interpretarea si transpunerea intr-o imagine personala a unei idei, descrieri, poezii etc. Din acel moment, dupa trecerea prin etapele 2 si 3, goblenul este un unicat in sesul clar al cuvantului! In acest caz se evalueaza si valoarea creatiei artistice personale, care se adauga la valoarea unui goblen care se realizeaza parcurgand etapele 1-2.

Concluzie

Cred ca in momentul de fata exista o multime de persoane care se apleaca cu perseverenta, sacrificii si drag asupra lucrului si se bucura suficient pentru o admiratie cat de mica in detrimental castigului material. Sgur, daca ar fi si acela!

Referitor la valoarea si evaluarea unui goblen, subiecte predilecte pentru domeniul goblen imi voi spune parerea in postari viitoare.

Lucian Vasiliu
28.04.2015