(29.08.2016)
Preambul
De curand m-am intalnit intamplator cu un amic din liceu.
Ma grabeam, dar intalnirea m-a purtat instant cu vreo 20 ani in urma si fiorul amitirilor m-a facut sa intarzii “graba”. Dupa conventionalele: “ce faci?“, “sanatatea?“, “familia?“ s.a., cu surprindere, am fost placut impresionat de remarca: “dar cu goblenul?“. Nu stiam ca cineva, in afara de cei foarte apropiati, cunosc/sunt interesati/nu uita imediat faptul ca la aceasta varsta cochetez cu acest domeniu. Mi-a spus: am o intrebare care ma urmareste si nu am gasit cui sa o adresez, evident relativ la goblen. Nonsalant si un pic “prea plin” i-am raspuns: “ok, o singura intrebare poti sa o pui, ai in fata ta un “cui”. M-a atacat frontal: “goblenul este arta sau mestesug?“. Raspunsul a venit din partea mea la fel de transant: “DA“‚ M-a privit cam intr-o dunga si a vrut probabil sa mai adauge ceva, dar i-am spus zambind ca: “am acceptat o singura intrebare si ca oricum ma grabesc“. Ne-am luat un calduros ramas bun si cam asta a fost.
Apoi am inteles ca intrebarea adresata avea foarte mult miez si mi-am zis ca ar trebui sa ma aplec mai cu sarg asupra ei, dar mai ales asupra unui raspuns/analiza care sa-mi limpezeasca si mie aceasta dilema.
Asadar: goblenul este realizare artistica sau mestesug?
Realizare artistica sau mestesug
Ne putem intreba de la inceput: “ce conteaza?” daca cineva apreciaza lucrarea ca fiind aristica sau ca realizatorul este un mestesugar priceput. Din punctual meu de vedere aceasta nuanta poate plasa de la inceput lucrarea intr-o categorie sau alta (definite ca arta sau mestesug)Â si poate avea o perceptie calitativ-valorica diferita.
In marea lor majoritate realizatorii de astfel de lucrari la inceput sunt manati sa lucreze (coase) ceea ce exista ca oferte pe piata furnizorilor de kit-uri de goblen.
In principiu, dupa o anumita saturatie numerica se atinge pragul de cunoastere deplina a tehnicilor de coasere, de comparatie si/sau competitie cu cunoscuti pasionati de astfel de lucrari si de incercari valide sau nu de vanzare a propriilor realizari.
Dar se pune intrebarea goblenul lucrat are calitati relativ la o lucrare artistica?
Si la aceasta potentiala intrebare se pot da mai multe raspunsuri/noi intrebari, de catre cel care lucreaza goblen, de ex.:
– daca a fost vandut, inseamna ca a fost apreciat, deci ce conteaza: este valoros pentru ca are un echivalent in bani, deci a fost apreciat de cumparator si d.p.v. artistic!
– poate fi expus la targuri si expozitii si in consecinta vizitatorul este cel care va aprecia singur lucrarea,
– ce calitati ar trebui sa aiba o lucrare artistica de tip goblen pentru a putea fi incadrata clar intr-una sau in ambele categorii (arta si mestesug)?
– mie-mi place, l-am cusut cu mult drag si pentru mine este mai presus de categoriile formale in care cineva l-ar incadra,
– este “unicat” / “original” / “personal” deci este valoros si implicit lucrare artistica de exceptie!
De la inceput trebuie sa gandim sintagmele, dar si continutul acestora, NUMAI prin prisma GOBLENULUI ca lucrare finita si evident sa tinem cont de ceea ce deja este implementat/cunoscut/consemnat.
Din surse recunoscute cunoastem ca arta textila include ca forma de expresie si goblenul:
Deasemenea ar trebui sa luam in considerare si faptul ca o lucrarea de tip goblen are in principiu doi participanti la realizarea lui: furnizorul de kit (sau diagrama de cusut) si executantul (cel care coase efectiv). In final responsabil de calitate/valoare/aspect/etc. este NUMAI lucratorul, desi in mod evident de calitatea artistica ar trebui sa raspunda si primul participant care contribuie intr-o masura determinanta de detaliile artistice (daca lucratorul este unul normal).
Din considerentul mentionat mai sus au aparut (dupa perioade de incercari personale) o serie de lucratori de goblen care isi realizeaza singuri diagramele de lucru si apoi le cos.
Dupa parerea mea acestia sunt SINGURII care pot fi analizati din prisma lucrarilor realizate privind calitatile artistice si lucrative complet avand in vedere ca:
– lucrarea finalizata poate fi atribuita / asociata cu o persoana fizica reala care contribuie INTEGRAL la lucrare,
– lucrarea defineste deasemenea profilul realizatorului si raportul acestuia cu intregul domeniu goblen,
– nu exista discontinuitati care pot afecta calitatea/valoarea lucrarii in procesul de selectie imagine/prelucrare imagine/realizare diagrame de coasere/ selectia atelor si panzei/coasere, mai ales daca interesul este strict de realizare artistica, fara nici un fel de rabat!
Din punctul meu de vedere daca un astfel de executant de goblene (prelucrator si lucrator) exista si lucrarile sunt originale/unice si validate de colegi si public acela poate fi considerat un artist in arta goblenului.
Concluzie
Avand in vedere “poarta” deschisa de aceste pareri personale voi incerca sa dezvolt in viitor si idei referitoare la:
– ce calitati ar trebui sa recunoastem la o lucrare de tip goblen,
– la unic/personal/original relativ la goblen
– s.a.
Din punctul meu de vedere, la noi, in momentul de fata sunt lucrari care pot fi incluse in categoria de arta a goblenului, dar marea majoritate pot fi considerate lucrari care apartin domeniului de mestesug artistic (cusut artistic).
Lucian Vasiliu
29.08.2016